Elektrine ilgalente vaziavimo taisykles

Saugaus važinėjimo elektrine riedlente taisyklės

Dar visai neseniai Lietuvą pasiekusios elektrinės riedlentės sulaukė didelio lentų gerbėjų susidomėjimo. Galingumu, manevringumu ir tvirtumu išsiskiriančios Charged riedlentės nesunkiai sulaukia praeivių dėmesio ne tik dėl savo greičio, bet ir dėl išskirtinio dizaino.

Jei jau girdėjote apie šias unikalias elektrines riedlentes, tikriausiai norite sužinoti, ar Lietuvos Kelių eismo taisyklės (KET) numato kokius nors apribojimus jų savininkams. Tikriausiai nustebsite sužinoję, jog KET elektrinės riedlentės net nėra minimos. O kaip tada žinoti, ar elektrinė riedlentė prilygsta paprastai riedlentei, ar ne? O ar skriejant parko taku ar šaligatviu nesulauksite neigiamos tvarką prižiūrinčių policininkų reakcijos?

Charged.lt komanda nusprendė išsklaidyti neaiškumus ir nedelsiant kreipėsi į Lietuvos Susisiekimo Ministeriją. Gautas atsakymas kai kuriuos nustebins, o kai kuriuos pradžiugins – panašu, jog susilaukti policininkų rūstybės nereiks, jei laikysitės pačių paprasčiausių saugumo reikalavimų važiuodami riedlente mieste, pėsčiųjų bei dviračių takais.

LR Susisiekimo Ministerija išskyrė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 2 straipsnio 42 dalį, kuria remiantis buvo nustatyta, jog elektrine ilgalente važiuojantis asmuo laikomas pėsčiuoju:

Pėsčiasis – asmuo, esantys kelyje ne transporto priemonėje, taip pat važiuojantis neįgaliųjų vežimėliu, riedučiais, riedlente, paspirtuku, vedantis dviratį, mopedą, motociklą, traukiantis (stumiantis) rogutes, vaikišką ar kitokį vežimėlį. Pėsčiuoju nelaikomas kelyje dirbantis asmuo.

Atsižvelgdami į šią nuostatą, manome, kad riedlente važiuojantis asmuo laikytinas pėsčiuoju, todėl jam taikomos pėsčiųjų pareigos.

Ministerija nurodo, jog rinkoje daugėja elektra varomų įrenginių, savaeigių mechanizmų ir įvairiausių kitų technologinių inovacijų, skirtų vartotojų pramogai. Tokios naujovės, pasak Susisiekimo ministerijos, dažniausiai sukelia epizodinį susidomėjimą ir neįsitvirtina kaip pilnavertės bei žmogui ir aplinkai saugios bei tinkamos judėjimo priemonės, todėl neskubama reglamentuoti jų naudojimo tvarkos bei taisyklių.

Vis dėlto „Delfi” naujienų portale pateikiama informacija prieštarauja mūsų gautam atsakymui. Straipsnyje, publikuotame 2017 m. rugsėjo 1 d., pateikiamos kiek kitokios Susisiekimo ministerijos kalbinto atstovo – Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento vadovo Vladislavo Kondratovičiaus įžvalgos.

Jei tai yra uždara teritorija, jei tai nėra viešas eismas – galima važiuoti. Aišku, jis visais atvejais negali važiuoti dviračių taku, pėsčiųjų taku, kelkraščiu, šaligatviu. Logiškai mąstant, to jis negali daryti net ir turėdamas visus reikiamus dokumentus – techninę apžiūrą, registraciją ir draudimą. Žinoma, ja galima naudotis savo uždaroje teritorijoje, tačiau parke važiuoti jau negalima.

Tai reikštų, jog norint jomis važiuoti reikėtų turėti AM arba bet kurios kitos kategorijos vairuotojo teises, civilinį transporto priemonės draudimą, atlikti techninę apžiūrą ir uždėti valstybinius numerius. Be to, pagal šią klasifikaciją riedlentininkams nebūtų leidžiama važiuoti pėsčiųjų bei dviračių takais ir šaligatviais, o šalmas būtų privalomas.

Charged siūlomos elektrinės riedlentės gali išvystyti iki 40 km/h greitį, o didžiausias galingumas – 3 kW. Atsižvelgiant į Susisiekimo ministerijos pateiktą atmintinę dviratininkams, kurioje apžvelgiamos ir elektrinės transporto priemonės, išeitų, jog ilgosios lentos patenka į mopedų kategoriją. Vis dėlto, visos Charged riedlentės turi ribotuvus. Beje, šios lentos turi ne vieną važiavimo režimą – paprastai jų yra 2 arba 3. Vienas iš jų yra pritaikytas dviračių takams ir parkams.

Akivaizdu, jog daugelis šių reikalavimų ne tik nelogiški, bet ir sunkiai įgyvendinami – kažin, ar kas sutiks apdrausti jūsų riedlentę, be to, ar įsivaizduojate save važiuojamojoje kelio dalyje tarp kitų automobilių kaip pilnavertį eismo dalyvį? Greičiausiai ne – tai būtų beprotiškai nesaugu.

Atsižvelgdami į daugybę skirtingų nuomonių ir aiškių taisyklių nebuvimą, norime pateikti Charged komandos patarimus, kaip saugiai naudotis elektrine lenta, jaustis saugiai ir nesukelti pavojaus kitiems eismo dalyviams:

  1. Jei nusprendėte pasivažinėti elektrine riedlente mieste, nepamirškite, jog neviršydami 25 km/h greičio galite ramiai važinėti pėsčiųjų bei dviračių takais bei šaligatviais.
  2. Atminkite dviračių vairuotojams taikomą punktą – lenkdami pėsčiuosius, sumažinkite greitį iki pėsčiajam artimo greičio, t.y., 3-7 km/h ir laikykitės saugaus atstumo. Nepamirškite, jog pėsčiasis, ypač vaikas, gali nenumatytai pasitraukti į šoną ir atsidurti jūsų kelyje, tad apgalvokite tai prieš aplenkdami taku einančius žmones. Taip išvengsite nenumatytų susidūrimų, už kuriuos greičiausiai būsite atsakingas jūs, kaip elektrinės transporto priemonės savininkas.
  3. Pilną elektrinės riedlentės pajėgumą išbandykite uždarose teritorijose, specialiose riedlentininkų aikštelėse ar bekelėse, tačiau pirmiausia įsitikinkite, jog nesukelsite pavojaus kitų žmonių sveikatai ar gyvybei.
  4. Riedlentes išbandyti norintys nepilnamečiai privalo segėti apsauginį šalmą savo pačių saugumui užtikrinti. Vyresniems nei 18 metų asmenims šis reikalavimas negalioja, tačiau vis dėlto segėti šalmą, kaip ir kitų kūno dalių apsaugas, yra patartina – kritimo atveju nesusižeisite.

References

    Gabrielė E. Hall

    administrator

    Domisi gamtą tausojančiomis transporto priemonėmis